Lydløskonferansen
Fredag 17. Juni

For alle som er interessert i fremtidens båtliv
Skaff gratis billett
Tid og sted

Kl. 09:00 - 12:00
Arendal Kulturhus

Fremtidens båtliv må bli utslippsfritt. Men hvordan skal vi komme dit?  Kan Norge ta ledelsen i et industrielt skifte i båtbransjen?

Lydløskonferansen består av presentasjoner og samtaler med engasjerte mennesker.

Programledere
Christine Spiten
Peder Tellefsdal

Program
Grønn vekst for båtbransjen
Stina Torjesen fra UiA gir oss et innblikk i hva den nye EU-taksonomien betyr for norsk båtindustri.

Stina Torjesen
Elbåtmarkedet akkurat nå
Nora Sjøgren fra Canal Boats gir oss et raskt overblikk over elbåtmarkedet i 2022.

Nora Sjøgren
Hvordan ser fremtidens båtliv ut?
Jan Moberg og Odd Richard Valmot i Teknisk Ukeblad møter Thomas Nicolai Bjønnes fra Norboat, Finn Limseth fra Seadrive og Atle Knutsen i Båtmagasinet til en åpenhjertig samtale om fremtidens båtliv.


Jan Moberg
Odd Richard Valmot
Thomas Nicolai Bjønnes
Finn Limseth
Atle Knutsen
Elbåt til alle
Green Waves ønsker å legge tilrette for at så mange som mulig skal kunne benytte nullutslippsløsninger på sjøen. Derfor bytter de ut slitne fossilmotorer med elektriske, og utvikler en egen elektriske drivlinje. Men det er skjær i sjøen, og markedet er usikkert. Ida Salomonsen forteller om hva Green Waves har lært så langt, og gir oss noen blikk inn i fremtiden.

Ida Salomonsen
Norge må brette opp ermene
Leif Stavøstrand i vekstselskapet Evoy tror svenskene er i ferd med å ta ledelsen i utviklingen av fremtidens båtliv. Nå må Norge brette opp ermene hvis vi skal henge med. Leif ønsker investeringsmiljøene på banen for å få raskere utvikling i norsk båtindustri.

Leif Stavøstrand
Delt båtglede
Christer Ervik fra Kruser mener at delingsøkonomi kan utnytte båt-ressursene langt bedre, uten at det går på bekostning av kvalitet og opplevelser.

I Kruser jobber de ikke bare med å tilby folk et bekymringsfritt båtliv, men også for å gjøre nullutslipp på fjorden til den nye normen.

Christer Ervik
Ingen problem å CE-merke elbåter
Jose Ventura fra Sjøfartsdirektoratet  gir et innblikk i guidelines for Lithiumbatteri og Iso-standarder for elektriske drivlinjer i fritids- og yrkesbåter. 

Jose Ventura
Verdens mest bærekraftige batterier
Morrow batteries skal lage verdens mest bærekraftige og rimelige batterier. Ronny Gløckner forteller hva dette kan bety for elbåter.
Ronny Gløckner
Elbåt uten rekkeviddeangst
Hyrex har laget en hydrogen rekkeviddeforlenger som gir elbåter mulighet til å gå like langt som hvilken som helst fossilbåt. Teknologien har de implementert i en nyutvilket elbåtmodell som nå er på vannet. Henrik Torgersen og Stian Bogen forteller mer om nyskapingene. 

Forestill deg kraften i et fremdriftssystem fra Evoy kombinert med rekkeviddeforlengeren fra Hyrex. Kan det være løsningen for store fritidsbåter? Leif Stavøstrand diskuterer mulighetene.
Henrik Torgersen
Stian Bogen
Leif Stavøstrand
Elektriske passasjerbåter
Snart begynner svenske Candela å kjøre foilende vannbusser i Stockholmskjærgården. Norske Hyke har utviklet autonome passasjerbåter som skal prøvekjøres senere i år. Erik Eklund fra Candela og Bjørn Utgård fra Hyke fortelle om fremtidens sjøbaserte, elektriske, passasjetrafikk.

Men er det så enkelt? Havnesjef Rune Hvass i Arendal Havn ser noen utfordringer.

Erik Eklund
Bjørn Utgård
Rune Hvass
Lading for alle
Går det som Linn Johnsen i Vestfold og Telemark Fylkeskommune og Ragnhild Hammer i Arendal kommune vil, er det ikke lenge før elbåter får gode lademuligheter langs kysten. Nå legger de frem en ladeplan fra Agder til indre Oslofjord.

Hvilke ladeteknologier skal benyttes for lading av elbåter? Bjørn Utgård i Hyke har en ny idé.
Linn Johnsen
Ragnhild Hammer
Bjørn Utgård
Få informasjon først.
Meld deg på Lydløs nyhetsbrev
Takk for at du meldte deg på nyhetsbrev fra Lydløs! Vi deler månedlig informasjon og tips med relevans for alle som har interesse for fremtidens båtliv.
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Støttespillere